Aprilia Shiver 750

Aprilia er, sammen med Ducati, alene om å fokusere på V-twin-motorer i den nakne mellomklassen­. Der Ducati har gått over til det mer lekne når vi snakker om chassismål, er Shiver mer moderat konstruert­.

Motormoduser alle moderne sykler burde hatt.
Rent teknisk er dog nivået høyt, med en avansert motor. Et resultat er at mappingen ved hjelp av en bryter kan stilles om i tre moduser: Sport, Touring og Rain. I Sport-modus blir det noe rykkete i bytrafikken og på lavt turtall, men da er det bare å skifte. Det er stor forskjell på de ulike modusene, og man kan spørre seg hvorfor ikke alle moderne motorsykler har et liknende system. Motoren er ellers et trivelig bekjentskap som oppleves som velegnet for nybegynnere.


Karakteren er underholdende, og eksoslyden føles helt riktig. Sammenliknet med konkurrentene henger den ikke helt med, da effekten ikke er like høy.

Trygg, men litt overvektig.
Når veien svinger er opplevelsen lik. Innstyringen er ikke lynrask, og det går ikke like fort som med andre motorsykler i klassen. Men alt er forutsigbart­ og trygt, og den har ikke noe imot å plages. Man føler dog at den sleper på 20–30 kilo overvekt.


Fothvilerne sitter­ lavt, og kjørestillingen er opprett, noe som gjør ferden komfortabel så lenge man unngår motorveien. Det eneste som egentlig forstyrrer er den harde clutchen, som er slitsom i bytrafikken. Shiver oppleves mer som en kul nybegynnersykkel enn en rampemodell man kjører på bakhjulet. Det er det derimot ingenting galt med.

Bremsene er bra, og i tidligere tester har vi målt korte bremselengder. De krever dog godt med håndkraft for å gi ordentlig effekt. ABS er standard, men kan sende bakhjulet opp i været ved harde innbremsninger.

Instrumenteringen er tydelig, og kjøre­computeren inneholder alt fra høyeste fart til gjennomsnittsforbruk. Av en eller annen grunn mangler den bensinmåler, og bensinlampen begynner å lyse allerede når bensintanken er halvfull.

Sjarmtroll som skiller seg ut.
I det store og hele er Shiver en bra motorsykkel som skiller seg ut i klassen. Den har få svakheter, og nybegynnere vil sette pris på hvor lettkjørt den er.


Den er ikke det villeste og heller ikke det mest økonomiske alternativet, men den har mengder med sjarm.
 
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 10 2012.

Tekst: Marc Malmqvist
Foto: Oscar Algott

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser