I fjor vant Caponord vår allroadtest med gatefokus over blant annet Kawasaki Versys 1000, mye takket være avansert teknologi. Når Aprilia nå monterer trådeikefelger og 19-tommers forhjul på Caponord og døper den til Rally, tar de fighten om kundenes gunst til et helt nytt nivå. Konkurransen i det som kommer til å bli den nye kongeklassen blant motorsykler er steinhard, ikke minst teknologimessig, og sjelden har så mange produsenter hatt så hvasse aspiranter på tronen. Spørsmålet er: Har Aprilia tatt seg vann over hodet?
Felger, sal, ekstralys, motorvernbøyler og solid bukplate skiller Rally fra vanlige Caponord
Rally er nær beslektet med vanlige Caponord. Den største forskjellen er felgene og deres mål. Det store forhjulet har ført til at fremre aksel nå sitter foran gaffelbeina, for økt offset og mindre forsprang, samt at radiatoren er blitt bøyd for å få klaring til nevnte forhjul. Andre forskjeller, for å nevne noen, er at salen er blitt litt tynnere for å opprettholde salhøyden på 840 millimeter. Videre har ekstralys, motorvernbøyler og en solid bukplate kommet til. De originalmonterte vanntette veskene er nå på 33 liter per stykk.
Mye elektronikk
Før vi begir oss ut på Sardinias regnvåte veier, blar jeg meg gjennom menysystemet. Tre kjørenivåer – Touring, Sport og Rain (med 100 hk istedenfor 125) – velges med startknappen med motoren igang. Traction controlens tre nivåer, samt av og ABS på/av styres via knapper på instrumenteringen, og kan bare endres med sykkelen parkert. Det er litt vrient, så det er bra at instillingene lagres selv om en slår av motoren.
Pluss blir det for bakfjæringen, som automatisk stiller inn forspenningen avhengig av last. Den semiaktive fjæringen har ellers ingen innstillingsmuligheter, ifølge Aprilia ivaretar denne seg selv. Mer om dette senere.
Mild motor
Den kraftige v-twinnen starter med et brøl – ikke noe behov for slip-on her. Men sett bort fra tonefallet er det en svært mild motor med skikkelig moment, lettdosert gass (først og fremst Tourings mykere respons) og nesten vibrasjonsfri gange til tross for de 1 197 kubikkene. Gir du jernet, går det skikkelig unna, men helst triller en rundt på lavere turtall og nyter traktormomentet.
Clutchen er behagelig lett med tanke på motorstørrelsen, og ganske lettdosert – på nivå med produsentens drømmeclutcher på V4-modellene er den imidlertid ikke. Girkassen fungerer bra, og nivåene er distinkte. En må imidlertid være tydelig med venstrefoten, men da går det lett å gire både oppover og nedover uten clutch med bare en dytt på gassen.
Oppleves som svært lik i salen
I salen oppleves Rally som svært lik vanlige Caponord, til tross for større forhjul, noe som delvis kan tilskrives det brede styret, men også at 17-tommersversjonen er mer stødig enn lettsvingt. Styringen er nøytral, men krever at man bruker styret skikkelig. Det samme gjelder bremsene, bittet er bra, men krever et realt klypetak. Dette gjelder faktisk også generelt sett. Rally vil ha en fast hånd og tydelig input fra føreren.
De svingete fjellveiene bukter seg akkurat som fjellveier pleier å gjøre, og Apriliaen er i sitt ess. Asfalten veksler mellom slitt og elendig, men sykkelen er tryggheten selv og lar seg ikke affisere. Ved aktiv kjøring er den morsom, samtidig er den trivelig bare å sitte på – en fin balanse.
Fjæringen hadde vært bedre med grunninnstillinger
Fjæringen er imidlertid verdt en kommentar. Systemet kalles ADD, Aprilia Dynamic Damping, og det har mulighet til å tilpasse dempingen hvert 50. millisekund. Systemet har slagnivågivere foran og bak, og dette skal ifølge Aprilia være mye mer nøyaktig enn et system som jobber med akselerometere, og som en følge av dette skal en ikke trenge flere ulike fjæringsmappinger/moduser.
Her mener jeg Aprilia burde tenke seg om. Fjæringen funker, ikke snakk om noe annet, men kjøreopplevelsen hadde kunnet bli mye bedre om en som fører hadde kunnet velge grunnleggende oppførsel (tenk myk, middels og hard), slik alle andre produsenter tillater.
Svært god komfort, og finurlige detaljer
Noen motorveier er det ikke snakk om under lanseringen, som mest snuser det digitale speedometeret på 160 km/t. Men til tross for at jeg kjører med crosshjelm, slipper jeg turbulens uansett nivå på kåpeglasset, og i sum har Caponord Rally svært god komfort.
Noe som også løfter sykkelen er de finurlige detaljene, som at eksossystemet kan vinkles opp for bedre bakkeklaring når man har tatt av veskene. Eller Aprilia Multimedia Platform (A-MP), som lar deg koble opp din smartphone mot motorsykkelen via bluetooth og dermed få tilgang til en masse finesser – enkelte veldig bra, andre mer unødvendig underholdning.
Er Rally en utfordrer i klassen? Ja, uten tvil. Den ligger litt etter de aller verste rent teknisk, men det gjenspeiler seg også i prisen. Den største fordelen med Caponord Rally er imidlertid ikke hva den koster, men at den er svært fin å kjøre, som en Aprilia skal være.
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nummer 4 2015
Tekst Magnus Wallner Foto Aprilia