Den amerikanske el-motorsykkelprodusenten Alta Motors begynte med å utvikle en crosser og en supermotard under navnet BRD. Allerede i 2011 hadde man en prototype til en gateregistrert modell klar, der ytelsen skulle måle seg med samtidige 250-kubikkere på crossmarkedet.
Med mer stabil økonomi og et finslipt produkt har Alta Motors nå fokus på å få igang produksjonen for alvor i de nye lokalene i North Carolina. Nå, åtte år etter starten, har de levert sine første motorsykler til kunden.
Konseptet er det samme i dag som i 2011. Modellen Redshift kan fås med grovknastede dekk eller motardhjul, og den egenutviklede el-motoren gir 40 hestekrefter. Vekten ligger på mellom 108 og 118 kilo, avhengig av utførsel. Den fullt justerbare støtdempingen kommer fra velkjente WP på noen av de seneste modellene, og tanken er at maskinen virkelig skal tåle å kjøres hardt.
Batteriet er på 5,2 kWh og skal holde for to timer med kjøring på bane eller småveier. Hvordan det ser ut med europeisk lansering er ennå uklart.
Hva mener du om Alta Motors cross/SM-modell?
Foto: Alta Motors