Dessverre er jeg ikke på plass ved presentasjonen, men har så klart prøvd å lese så mye som mulig om hvordan ”transfer port injection” skal fungere. Bakgrunnen for å montere direkte innsprøytning på en totakter er selvsagt å klare utslippskravene som ble innført 1. januar 2016 – motorsykkelbransjen har hatt en viss dispensasjon for å klare omstillingen.
Jeg tenker ikke å gå nærmere inn på hvordan syklene er konstruert, for både totakterne og firetaktserien fikk en solid oppdatering til 2017, som du sikkert vet. Det samme gjelder at startmotoren nå sitter på undersiden av motoren på totakterne. La oss isteden fokusere litt på TPI-modellen (og ja, det kommer en Six Days TPI også):
Istedenfor forgasser har modellen fått et 39 millimeters innsprøytningshus fra Dell’Orto. Istedenfor å blande olje og bensin ivaretas oljetilførselen av en separat oljepumpe, og sprøytes inn sammen med luften for å smøre de bevegelige delene.
Oljepumpen er montert under oljetanken, som sitter under bensintanken. Se bildet ved siden av. Påfyllingslokket sitter mellom bensintanken og styrehodet. Blandingen skjer i forholdet 1:80 og gjør at oljetanken på 0,7 liter holder til fem tanker med bensin.
Under salen sitter motorstyringen, og sensorene som den bearbeider er både lufttrykk for innsuget og omgivende luft, gassposisjon og vanntemperatur. Siden systemet kompenserer for ytre faktorer som høyde over havet og temperatur, slipper du nå å bytte nål og munnstykke foran ulike race. Monterer du vifte (denne finnes som ekstrautstyr og er standard på Six Days-modellen), håndterer styresystemet også denne.
Interessant for oss som kjører race i mørket og trenger mye lys, er at generatoren på EXC TPI er den samme som for firetakteren; den gir 196 watt og har voltregulator.
Også selve bensintanken blir annerledes med TPI. Akkurat som på firetakterne sitter bensinpumpen montert i tanken, det finnes bensinmåler, og tanken rommer 9 liter.
Totalvekten er ellers en kilo høyere sammenlignet med foregående år, altså for modellen med forgasser.
Dette er hovedtrekkene når det gjelder nye EXC TPI. Hva syns du?
Når det gjelder de øvrige modellene, er mye likt. 125- og 150-kubikkerne kan ikke gateregistreres, men finnes fortsatt i sortimentet (med forgasser) Firetaktserien har fått ny design (så klart), men også et par oppdateringer på fjæringen. WP XPLOR 48-gaffelen kommer i en litt stivere setting originalt, men har også fått nye ytterrør for å bli mer fintfølende. Dessuten har firetaktsmodellene fått et nytt C4-lager i girkassen, med større overlapping til selve veivhuset.