SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
Spionbilder har vi sett mange av, men nå er den endelig offentliggjort – 1290 Super Duke GT! Som navnet antyder handler det om en touring-utgave av 1290 Super Duke R, med samme 1301-kubikks V-twin. Mye skal være justert på motoren for å gjøre denne enda snillere på lavt turtall, toppeffekten på 173 hestekrefter kommer derfor noe senere, og maks dreiemoment får du 1 000 rpm tidligere.
KTM uttaler at GT-utgaven er utviklet med fokus på rask turkjøring, og dette merkes både på designen og valgte komponenter. Chassiset benytter WPs semiaktive fjæringssystem som kan justeres i tre trinn (Comfort, Street, Sport), og en større front har tatt plass for å beskytte førerne fra fartsvinden. Både ABS og traction control fungerer ved helning, og som ekstrautstyr får du Hill Hold Control. Selvsagt får du også cruise control, varmehåndtak, LED-kurvelys, samt dekktrykksindikator.
Bakrammen er forlenget slik at en skal kunne montere vesker, og bensintanken rommer 23 liter. Som på SDR står doble monobloc-kalipere for bremsekraften. Kjøreklar veier GT 228 kilo, og KTM påstår at dette er det beste effekt/vekt-forholdet i klassen.
Er KTM 1290 Super Duke GT tilstrekkelig til å utfordre blant alle sporttourerne som finnes på markedet?
Foto: KTM