Det er nå over 35 år siden Alf Graarud Motor startet bedriften på Borgenhaugen ved Sarpsborg. Side da har den vokst til å bli en bauta i norsk mc-bransje med merker som Honda, Kawasaki, Triumph og Yamaha. De er en av få som også tilbyr cross i tillegg til landevei, noe som gjør at aktiviteten er høy selv på vinteren, der andre ofte kan få en litt stille periode.I slutten av november ble butikken så å si født på ny. Med nybygg på ca 1.500m2 får butikk, utstilling, lager og entré en etterlengtet oppgradering . Det handler ikke bare om mer – man har også fått en effektivisering av butikken slik at kundene får lettere tilgang og inn og utskiping av varer går mer effektivt. Avgjørelsen ble tatt for et års tid siden – etter at Østfoldbanen endelig offentliggjorde planer for hvor sporet skulle gå og det var gnisten som skulle sette fyr på påbyggingsplanene
Verksmester Henrik Graarud forteller at de nå endelig kan ha direkte tilgang til vinterlagringssyklene ettersom de nå står rett ved siden av verkstedet, noe som gjør at om kunden plutselig skulle komme på å tilføye noe under vinteren kan mekanikerne bare hente sykkelen blant de 200 andre som står der, uten å måtte rigge opp bilen og kjøre til eksternt lager. Det skal sies at denne informasjonen ble levert fra en meget fornøyd verksmester det formelig lyste av øynene på, så en kan se at dette vil lette hverdagen til verkstedgutta. En rekke leverandører hadde møtt opp til åpningen. De hadde laget kaker og plukket blomster, den ene bedre enn den andre for å gjøre stas på bevertningen. Alle ble tatt godt imot av en strålende daglig leder, Lene Graarud. Lene har vokst opp blant reolene i dette bygget og har mildt sagt koll på hvilke deler som passer til hva, men hun innrømmer at hun nå har sluppet litt taket og overlatt en del av logistikken til de ansatte, men bare litt. Når en kommer inn i butikken er det slående hvilke forandringer som har blitt gjort. Det er ikke bare flyttet litt rundt på ting, men alt er nytt. Gamle kunder må passe seg , for de kan fort gå seg vill om de bare følger gamle vaner, men det er såpass oversiktlig at selv en gammel traver nok finner frem. Egen klesavdeling, deleavdeling, nytt spiserom, store utstillingsflater i lyse lokaler.
Produsentene har tatt med seg litt snacks også denne dagen, som nyvisning av Honda CRF1100L Africa Twin, en kliss ny 2.3 liters Triumph Rocket 3 og kanskje rosinen i pølsa en Triumph 765 Daytona Moto2 med sine deilige karbonkåper og sin sjeldenhet da det kun lages 765 stykker av denne lekkerbisken. Yamaha blomstret også nederst i lokalet med den superpopulære T7 / Ténéré 700 i Rallylook. Det skal sies at kaken Yamaha hadde med seg tok…ehm kaka.
Triumphs representant skal ha ros for sin tale – han sluttet ikke før folk var helt blanke i øynene og sikkert allerede hadde signert en kontrakt på en av syklene de så på, uten å være helt sikker på hvilken de hadde kjøpt. Egil fra Kellox snakket varmt om sine hjelmer, DBC snakket helt sikkert om sine produkter, Dainese-representanten hjalp til med informasjon, så alt i alt fikk mange valuta for at de tok turen til Østfolds dype skoger.
Tekst: Øyvind Osa