Andre testdag ble delvis kjørt på autobahn, men også i fotograf Simons ånd.
Først autobahn. Som motorsyklist må en bare elske denne høyfartsperlen i Sentral-Europas infrastruktur – orden, disiplin og fri fart gjør det tyske motorveinettet til en siste høyfartsbastion, og jeg håper motorfolket i Tyskland lykkes med å forsvare denne mot diverse andre eksistensers påtrykk om å begrense muligheten til berusende fri fart i fremtiden.
Jeg kan bekrefte at alle tre testsyklene – Aprilia Caponord Rally, BMW R 1200 GS Adventure og KTM 1290 Super Adventure – er finfine kompiser når kontinenter skal krysses i rundt 200.
Cruise control, som alle er utstyrt med, gjør det dessuten lettere ikke å gå amok med gassrullen når man skal angripe de fartsbegrensende delene av autobahn. Som den hjemlige ordensmakten hadde imidlertid heller ikke den tyske vent seg til at sesongen var i gang, og derfor fikk vi en 15 mil lang eskorte av en sølvfarget sivil Passat med veldig mye motor under panseret. Til tross for cruise controlen …
Så var det fotografering. Harz-fjellene byr på fantastiske veier, mange er grusbelagte, men som for alle fjell bygges det i høyden – det er liksom en grunnleggende del av selve konseptet. I tillegg til dette er Simon en både pliktoppfyllende og kreativ fotograf, og dermed befant vi oss snart nesten lengst oppe på en leirete og snørik topp (med høyden følger jo lav temperatur), forferdelig høyt over en dam som Simon umiddelbart skulle ha bilde av.
Undertegnede, full av selvtillit over ikke å ha vært overende en eneste gang i vinter, tok meg selvfølgelig av den leirete iskaken uten å nøle nevneverdig. Det gikk mindre bra, og vi kan herved slå fast at 1290 Super Adventure ikke selges med vinterdekk som standard.
Christer, som er av den mer frosne sorten, stilte da det innledende spørsmålet: ”Hva faen gjør vi her?”. Og det kan en jo spørre seg om. Det føles jo litt bakvendt når en kjører fra Skandinavia for å møte våren, men likevel havner på en leirete og snødekt vei.
Men hva er det som er morsommere enn å rase rundt på snø hjemme i Skandinavia? Jo, det er først å kjøre 150 mil i strekk og så rase rundt i snøen på en tysk fjelltopp. Bare så dere vet det!