NAFs medlemsblad Motor konkluderer i et av vårnumrene i år med at få motorsyklister er i stand til å dosere bremsekraften optimalt i en situasjon hvor du brått må hive deg på bremsene, for eksempel i en kritisk situasjon. Utsagnet serveres i forbindelse med en diskusjon om ABS-bremser på motorsykler. Motor hyller ABSens inntog på motorsykler, og de ser ikke noen grunn til at sportssyklene skal «spares» for bremsesystemet.
-Viser at det er behov for egne fagblader
Bladet hevder det er fullt mulig å bremse «optimalt» med ABS.
– Vi foreslår at Motor kjører en sportssykkel slik den er bygd for å kjøres. Å antyde at ABS passer like godt på sportssykler som på touringsykler, viser at det er klart behov for egne fagblad for motorsykler i Norge. Og det viser at heller ikke Motor har forstått at det finnes andre alternative modeller for de som ikke ønsker å kjøre aktivt med en sportslig motorsykkel.
Motor skriver at elektronikken ikke griper inn før det oppstår blokkering eller stor hastighetsforskjell mellom fram- og bakhjul. Dette er helt korrekt, og er tilstrekkelig bevis på at medlemsbladet skyter utenfor blinken. En betydelig andel av våre lesere kjører sportssykkel, og vi vet at svært mange bruker disse på bane hver sommer.
Vår erfaring med ABS på bane og ved aktiv kjøring er ikke god. Sist jeg prøvde det var i Sør-Afrika under pressevisningen av nye BMW R1200S. På denne modellen er det mulig å kople ut ABSen, og BMW-ingeniørene anbefalte oss å gjøre nettopp det. Forklaringen var at ved harde nedbremsinger kan bremsevirkningen svekkes, for eksempel hvis bakhjulet stusser litt på den ujevne asfalten.
Tviler på motorsyklistene
Du behøver ikke kjøre veldig hardt på svingete landevei for at dette også kan skje her. Motor hevder altså det er svært få motorsyklister som er så gode å kjøre at de kan dosere bremsen riktig i kritiske situasjoner. I disse dager pågår det mange banekurs rundt om i landet. Jeg kjenner vårt eget banekurs best, og her er hard nedbremsing et av flere sikkerhetsområder som trenes på. Hvert år deltar mange førere på dette og andre førerutviklingskurs i Norge, og min erfaring er at motorsyklister er svært god til å bremse.
De fleste av oss har hatt behov for å bremse spontant flere ganger – ikke minst på grunn av sløve bilister – og vi tror bilbladet Motor undervurderer norske motorsyklister når de hevder at få motorsyklister er i stand til å dosere bremsene optimalt i en kritisk situasjon. En sportssykkel er konstruert for å kjøre aktivt med, og ABS er like unødvendig som støttehjul. Du behøver ikke være ekspert for å forstå dette.
Vil du ha ABS på din sportssykkel? Spørreundersøkelsen finner du på forsiden.