SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
Det er vel lov å påstå at utviklingen av hjelmer ikke har vært direkte fantastisk de siste tiår. Vel har vi fått bedre skall, i form av avanserte blandinger av alt fra glassfiber, carbonfiber, plast, kevlar, etc. Men løsningen innenfor har hele tiden vært det tradisjonelle laget med EPS, populært kalt isopor.
De to tidligere MX-proffene Bob Weber og Robert Reisinger mener at de nå har tatt det hele et kvantesprang videre med 6D ATR-1.
Dobbelt lag EPS og små støtdempere
Den tradisjonelle hjelmkonstruksjonen har hatt et dempende lag. Her er det to.
Og mellom disse to, har man fordelt 27 små støtdempere. Disse skal sørge for en helt ny beskyttelse ved trykk som ellers vil føre til hjernerystelse, bl.a. De små timeglassformede støtdemperne skal dempe i flere retninger.
Her er det fokusert mye på de "små" smellene. Det vil si det cross/enduro-førere stadig opplever. Noe som kan lede til mindre hjernerystelser, som ikke er direkte sunt å gjenta for ofte.
Hjelmen blir først lagt ut for salg til massene i februar, men MX-teamet Geico Honda bruker allerede hardhaten.
Dette var en meget forenklet versjon av teknologien bak denne hjelmen
Ønsker du å fordype deg mer, så gå gjerne inn på produsentens hjemmeside:
http://www.6dhelmets.com/
Hva tror du?