Trenden med ”downsizing” i bilbransjen kan føre til svært lette og nette motorer. Nissans nye og kompakte motor som har fått det kryptiske navnet DIG-T R 1.5 er et eksempel.
Den tresylindrede turbomotoren på 1,5 liter er så lett at sjefen for Nissans divisjon Nismo, Shoichi Miyatani, kan posere med den i fanget. 50 centimeter høy, 40 centimeter bred og 20 centimeter dyp veier motoren bare 40 kilo. Den er så liten at den får plass i håndbagasjen ombord på et fly, presiserer Nissan.
Samtidig er motoren en kraftpakke som utvikler 400 hestekrefter. Dette innebærer at forholdet mellom effekt og vekt er ti hestekrefter per kilo. Ikke engang V6-motorene som sitter i årets Formel 1-biler kan måle seg med dette tallet.
Nissans lettvektsmotor skal benyttes i en racerbil under årets utgave av det klassiske 24-timersløpet i Le Mans, som kjøres i juni.
Det vi lærer av utviklingen av denne motoren vil vi få se i Nissans produksjonsbiler i fremtiden, sier motorsportansvarlig Darren Cox i en kommentar.
Selv om det er en bilmotor, har den flere likheter med en motorsykkelmotor. Blant motorsykkelprodusentens konsepter har overlading blitt populært, og kanskje har Nissans motor potensial til å bli en perfekt motorsykkelmotor?