Da vi kjørte Kawasaki Ninja H2 og den banetilpassede Ninja H2R for aller første gang i 2015, ble vi imponert av ingeniørkunsten og kjørbarheten hos disse syklene. H2, med sine 215 hestekrefter, ble nesten sett på som tam sammenliknet med H2R, med sine 326 hestekrefter. Allerede da konstaterte vår sjefredaktør Christer Miinin, som kjørte syklene, at vi kom til å få se flere kunder som hentet ut mer effekt gjennom en ny programvare. Dette siden effektøkningen først og fremst skyldes elektronikken.
Til i år har Kawasaki gjort nettopp dette. Nå leverer maskinen 231 hestekrefter, og ifølge produsenten har de da ikke regnet inn effekten fra den trykksatte luftboksen under kjøring. De nye delene på motorsykkelen er luftfilteret, innsugskammeret, tennpluggen, og ECU-en. Andre nyheter på modellen er at Brembos verstingsystem Stylema er montert på sykkelen. Disse bremsekaliperne av topp kvalitet så vi for første gang på Ducati Panigale V4. Førermiljøet er også oppdatert med en TFT-skjerm og oppkopling mot motorsykkelen via Kawasakis Rideology-app.
I fjor økte Kawasaki sitt overladede modellprogram med Ninja H2 SX, som er en mer stabil sporttourer bygd på samme grunnlag som Ninja H2. Til i år har Kawasaki føyd til en del av teknologien fra touringmaskinen på vanlige H2, for å øke driftssikkerheten og forbedre drivstofføkonomien.