2025 Ducati Panigale V4 lansert i Misano

2025 Ducati Panigale V4 lansert – med en mengde oppgraderinger

PRESSEMELDING

Ducati har løftet superbike-nivået nok en gang, og lanserer en ny Panigale V4-serie på tampen av World Ducati Week-festival i Misano. Det er den syvende generasjonen sportssykkel som bruker Panigale-navnet, og de nye modellene skiller seg umiddelbart ut, takket være revidert styling og svingarm og det spenstige utseendet som sies å kombinere den moderne aero-etosen (reduserer luftmotstanden med 4%) med utseendet til 916 og 1098 V-twinene. Svingarmen, som har vært kjennetegn for Panigale V4 siden oppstarten i 2018 er nå erstattet med en svinggaffel i hulstøpt aluminium med store utskjæringer som viser 17-tommers bakhjulet. Svinggaffelen reduserer lateral stivhet med hele 37 % for å forbedre veigrepet og kjørefølelsen når du går på gassen ut av en sving. Kombinert med fjæringen og bakhjulet, er bakparten nå 3,8 kg lettere enn på den utgående modellen. En del av dette kommer også fra den nydesignede linken til monodemperen som er inspirert Ducatis MotoGP-sykler. Dette opprettholder samme progressivitet som før, samtidig som lengden på støtdemperen reduseres – og dermed reduseres vekten.
De sint utseende frontlyktene også har forsvunnet og er byttet ut med et smalere, nesten Desmosedici RR-lignende design. Speilene er nå montert på innsiden av kåpen for å fjerne behovet for deksler når du tar dem av for en banedag. Fronten er 25mm høyere, mens bakparten er noe lavere. Bakparten er også forlenget for å eliminere behovet for en lang nummerskiltholder. Dette gir også mer plass for føreren til å bevege seg rundt på sykkelen – noe som gjør livet lettere ved kursendring på bane. Ellers: den nye forskjermen er basert på forskning i forbindelse med Ducatis V21L-prototype – forløperen til årets MotoE racer – og er designet for å maksimere aerodynamisk effektivitet. Tankvolumet er fremdeles 17 liter, med tydelige overheng over førerens knær for økt sikkerhet i sving.
Alt handler imidlertid ikke om utseende: Panigale har en Euro5+ 1103cc Desmosedici Stradale V4-motor som faktisk er 1 kg lettere enn før. Motoren har bakover-roterende veivaksel for å redusere treghet, slagvolum er uendret, men maks effekt kommer nå 500 omdr. høyere oppe. Momentet er noe redusert og oppnås ved høyere turtall. Effekten er økt til oppgitte 224,9 hestekrefter med det valgfrie Akrapovič eksosanlegget, som også reduserer totalvekten med 6,6 kg.
Motoren er, som før, bærende element og bruker Ducatis varemerke ‘frontramme’ som bruker fronten av motoren til å feste motorsykkelens forstilling. V4S-modellen har elektronisk Öhlins fjæring, med NPX-30-gaffel foran og en TTX 36-støtdemper bak, i tillegg til styredemper for å forhindre uønskede styreutslag. Fjæringen kan justeres via det nye 6,9 ​​tommers fullfarge TFT-dashbordet. Både gaffel og støtdemper drar nytte av nye hydrauliske spoleventiler for å tilby et større justeringsområde mellom valgfrie kjøre- og banemoduser.
Hjulene er smidde aluminiumsfelger, skodd med Pirelli Diablo Supercorsa SP V4-dekk. Foran sitter fire-stemplede Brembo Hypure-kalipere som biter på 330 mm skiver og er 30 g lettere på hver side enn Stylema. Ved å redusere uavfjæret masse bør det hjelpe Panigale å endre retning raskere, det samme vil den førsteklasses elektronikken som kontrolleres av en ny seksakset IMU. Denne omfatter traction control, wheelie control, slide control, launch control, opp/ned quickshifter og mer. Også inkludert er et smart nytt «Race eCBS» kombinert bremsesystem utviklet i samarbeid med Bosch for å oppmuntre til bruk av bakbrems på bane– en teknikk som hjelper til med å stabilisere motorsykkelen og suge den inn i nedlegg. Syv nivåer av inngrep er tilgjengelige, men føreren kan fortsatt legge til manuell bakbrems. Opptil 15,5 % bakbremsetrykk kan brukes med systemet når det jobber hardere, avhengig hvor aggressivt frambremsen brukes.
Leveringstidspunkt er ennå ikke klart, men du kan vente en fullstendig lanseringstest og en gruppetest i løpet av de kommende månedene. Besøk ducati.com for mer.
Panigale V4    = 378.00 nok
Panigale V4 S = 443.000 nok

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser