SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
Yamaha Tenere 700 Extreme er Yamahas nyeste versjon av adventuresykkelen Tenere 700, og med den forsøker det japanske merket å holde Tenere i forkant i mellomvekt adventureklassen. Tenere 700 ble først lansert i 2019,og etterhvert har den kommet i mer off-road-fokuserte varianter tre ganger: Yamaha Tenere 700 World Raid, Rally Edition og World Rally. Extreme har kanskje ikke et fullt så racinginspirert navn som modellsøskene, men offroad-cred har fremdeles vært i fokus for ingeniørene i Iwata. Målgruppen er «førere med motocross- eller enduro-erfaring som ønsker ekstra ytelse i utfordrende offroad» i følge Yamahas omfattende pressemelding.
Setehøyden er hevet til kolossale 910 mm, 20 mm høyere enn World Raid. World Raid Edition fikk fjæringsveien økt til 220 mm foran og 230 mm bak, og det Ekstereme har samme fjæringsvei. Den fullt justerbare fjæringen kommer fra KYB: 43 mm USD gaffel med Kashima belegg og en monoshock demper med eksternt reservoar bak. Hjulene er 21-tommer framme og 18-tommer bak, men bakkeklaringen er økt til 260 mm. I motsetning til forgjengerne får den nye Extreme-varianten en mindre 16-liters tank i stedet for 23 literen modellsøskene har. Det bidrar til å holde kjøreklar vekt litt nede: 203 kg kjøreklar, sammenlignet med 220 kg for World Raid og World Rally.
Mange andre funksjoner på Tenere 700 Extreme har tatt hensyn til ergonomi og visuelle egenskaper. For eksempel har fothvilerne 35 prosent større overflate enn standard Tenere 700, mens framskjermen er hevet og fargematchet til sykkelens ‘Icon Blue’-lakk. Eikehjulene er gull-eloksert.
Klikk på bildene i galleriet under, så ser du mer av Yamahas revolusjonerende nyskapning.