Britiske Ecolve har med støtte private og fra regjeringen satset på grønne motorsykler i 18 måneder. Det har resultert i tre scootere som allerede er i salg. Men mest spennende var nok den sportslige modellen Bolt. Direktør Alex Herman ler på spørsmål om den er oppkalt etter verdens raskeste mann. Men han ler ikke år han forteller at sykkelen vil få begrenset (!) toppfart på 200 kilometer i timen, rekkvidde på mer enn 150 kilometer og dempere fra Öhlins. Ecolve er en liten aktør innen motorsykkelindustrien, men det er ikke noe å utsette på ambisjonene.
– Vi har stor tro på det vi driver på med. Skepsisen blant kundene er enorm, men det tror vi vil endre seg betraktelig den kommende tiden, sier Axel Herman.
Spinkle komponenter
Versjonen av sportsmodellen som ble vist frem i Milano var en prototype. Den endelige versjonen vil veie om lag 250 kilo. Det er mye til å være en sportslig motorsykkel, men tross alt snakker vi om en kjøreklar sykkel. En kjøreklar konvensjonell sportssykkel veier i dag like over 200 kilo, og differansen er ikke dramatisk. Verre er det med komponentene som virket svært underdimensjonert på den utstilte modellen. Spinkel baksving og gammeldags framgaffel som ser mest ut som 125-komponenter.
– Men husk at dette bare er den første prototypen vår! Den endelige versjonen vi presenterer i mai vil være betydelig mer påkostet, blant annet med framgaffel og bakdemper fra Öhlins. De arbeider allerede for oss. Vi er ikke gode på bremser, dempere og øvrige komponenter, men henter inn kompetansen, sier Herman.
Støtte fra regjeringen
Mens myndeighetene her hjemme er relativt lunkne i elsatsningen, opplever det britiske selskapet at deres regjering har gitt et engangstilskudd på 50 000 pund. Ikke all verden, men et tydelig signal om hva som det bør satses på.
Alex Herman forteller at batteriutviklingen skjer i rekordtempo. På bakrommet viser han oss et væskekjølt batteri. Det har vært problemer med overopphetede batterier under ladeprosessen.
– Vi vet om konkurrenter som har måttet legge ned hele driften på grunn av at de ikke har klart å løse dette. Vi har satt inn en sensor i våre batteri som kutter ladningen dersom temperaturen blir for høy. I tillegg har en hurtiglader på gang som vi tror vil fremskynde utviklingen.
Presenterer elbil i april
Ecolve nøyer seg ikke med tohjulinger. De er allerede godt i gang med en elbil. I april vil de presentere en femseter i samarbeid med kinesiske Geely. Geely er et av mange offensive konsern fra Østen som ser muligheter i nye markeder.
Tror du det blir aktuelt for deg å kjøre en elsykkel om noen år?