SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
BMW har akkurat sluppet to versjoner til av megacruiseren R18, denne gang i form av R18B – hvor B står for Bagger – og R18 Transcontinental. Begge baserer seg på den opprinnelige R18, men har fått mer komfort, økt rekkevidde og en god del elektronikk. Begge har boksermotoren på 1802 kubikk og de to er også svært like: R18B er i utgangspunktet en slanket Transcontinental uten toppboks. De henvender seg allikevel til to helt forskjellige kundegrupper.
For å gi økt komfort er fjæringsveien øket med 30 % og føreren er beskyttet av en massiv styrekåpe. Tankvolumet har gått opp fra 18 til 24 liter – fordelaktig for rekkevidden. Transcontinental har et digert sete mens Bagger klarer seg med en slankere versjon. Vi nevnte elektronikken: Den inneholder mye, men radarbasert cruise kontroll er, etter beste BMW tradisjon – ekstrautstyr. Hill hold og reverse er (selvfølgelig) også ekstrautstyr, men med tanke på at Bagger veier 398 kilo og Transcontinental massive 427 burde det vært standardutstyr.
Lydanlegget er laget av velkjente Marshall – et merke som har sørget for nedsatt hørsel hos ivrige fans av rockekonserter gjennom flere desennier. Pris? Bagger koster fra 385.000,- og Transcontinental fra 405.000,-. Begge priser FØR ekstrautstyr.
Det er ikke tvil om at BMW har siktet skarpt innstilt på det amerikanske markedet – utseendet på syklene viser det med all ønskelig tydelighet – men man sitter med en følelse av at man har sett dem før. Litt som Politiskolen 1, 2, 3, 4 …..