Triumph har presentert 2 nye innstegsmodeller, Speed 400 og Scrambler 400 X. Disse to syklene er en del av Triumphs Modern Classics-serie, en modellrekke som allerede har hatt stor suksess med SpeedTwin 900 og 1200 modellene. Nakensykkelen «Speed 400» utvider dette segmentet, mens Scrambler 400 X tar designelementene fra Scrambler 900- og 1200-modellene og skaper en kobling til 1950-tallets Scramblers. Disse to modellene er Triumphs første i ren A2 klasse – ikke nedtrimmede større modeller.
Selv om syklene har mange deler felles, er det mer som skiller dem enn det som møter øyet. Den ensylindrede DOHC firetaktsmotoren med EFI brukes i begge modelle og har fire ventiler, er på 398cm3 og er oppgitt til 40hk og 37,5Nm. Begge modellene har modellspesifikt chassis med nytt rammedesign, påboltet bakramme og svingarm i støpt aluminium. Speed 400 har en 43 mm USD gaffel og monoshock bakdemper med eksternt reservoar. Videre kommer den med 17-tommers hjul, gate-geometri og en komfortabel,oppreist kjørestilling.
Scrambler 400 X har lengre hjulavstand, lengre fjæringsvei, et større 19-tommers framhjul og bredere styre for mer stabilitet og kontroll på løst underlag. Større bremsepedal, offroadtilpassede fothvilere og en større 320 mm bremseskive framme er også på plass. Speed 400 er oppgitt å veie 170 kg, mens Scrambler 400 X er litt tyngre med sine 179 kg.