BMW slipper snart 2 nye baggere basert på R18. Begge får den store 1802 ccm motoren som gir 89 hester og 157 Nm. Rammen er trukket ut for å gi plass til kåpe og passasjersete, noe som gjør sykkelen ca 120mm lenger enn R18. På innsiden av kåpen sitter et digert TFT panel – sannsynligvis det samme som på R1250RT, 4 analoge instrumenter og høyttalere. Over hovedlykten, pent integrert i kåpen, sitter radaren.
Tanken er synlig større og det antas at den rommer ca 20 liter. R18 Transcontinental har større seter – sannsynligvis med varme – for både fører og passasjer. Baggeren får fastmonterte sidevesker, Transcontinental får både vesker og en diger toppkuffert. Regn med sentrallås. Det ventes at Bagger veier rundt 400 kg, Transcontinental rundt 430 kg med full tank. Begge modellene har 19 tommes framhjul, i motsetning til R18 som har 16 tommer. Når de er leveringsklare? Sannsynligvis senere i år.