Den internasjonale motorsykkelmessen ble åpnet med visning av Ducatis nyheter for 2012. Aller størst oppmerksomhet fikk naturlig nok 1199 Panigale – modellen som for alvor skal gi BMW S1000RR kamp om hundredelene neste sommer.
Og det var mye som imponerte med nye 1199. Men mest av alt ble vi sjokkert over vektjobben de italienske ingeniørene har gjort med superbiken. Tørrvekten er senket ned til 164 kilo, og kjøreklar vekt er nå imponerende 188 kilo. Det er hele ni kilo mindre enn forgjengeren!
Mer hester
Allerede da de første bildene av 1199 viset seg på nettet nylig skjønte kjennere at det ville bli vektredusering. Og ni kilo kombinert med 195 hester oser respekt. Den har altså 25 hester mer enn forgjengeren.
Andre ting som er verdt å nevne er at rammen veier fattige 4,2 kilo og at luftboksen nå sitter integrert i rammen. Også på gaffel- og bremsesiden har Ducati vært på grensen til maniske når det gjelder vekt og den full justerbare forgaffelen fra Öhlins veier 7,7 kilo på standardutgaven. Brembobremsene har på sin side måtte møte med 7% vekt.
Når det gjelder sittestilling påstår Ducati at de faktisk har gjort 1199 Panigale mer brukervennlig. De har gjort både styre og speil videre og hevet styret med 10 millimeter.
Diavel Cromo
Ducati viste også frem Diavel Cromo – en oppstasjet versjon av vanlige Diavel. I tillegg ble 848 Corse vist frem.
Du kan lese alt om nye 1199 Panigale og de øvrige nyhetene i Bike Katalogen som er i salg 21. desember.
Liker du det du ser?