Det har lenge gått rykter om at Yamaha arbeider med en V4 motor til bruk i MotoGP, og nå er det formelt bekreftet. Lin Jarvis, teamsjef i Yamahas MotoGP satsing, sier: «V4-prosjektet er i rute. Det er sannsynligvis den beste måten å beskrive det på. Jeg kan ikke fortelle nøyaktig hvor vi er, men vi er i rute etter planleggingen. Motoren er designet og er allerede under benktesting. Den er ennå ikke kjørt i sykkel, men vi er opptatt med å designe og utvikle den. Når den er ferdig med holdbarhetstestingen, begynner vi testingen med den montert i en motorsykkel».
Når det gjelder hva som forårsaket byttet, kunne Jarvis melde: «Alle konkurrentene kjører V4, og når vi ser på 2027-regelverket, er det viktig for oss å fullt ut forstå potensialet til en V4 versus den nåværende rekkefireren. Basert på det tok vi for en tid siden avgjørelsen om å starte prosjektet». Jarvis sa at en ferdig prototype antagelig kommer i midten av 2025, noe som vil bety at du sannsynligvis får se en Yamaha med V4 på MotoGP-banene i 2026-sesongen. Et selskap som Yamaha ville ikke investert i et slikt prosjekt hvis det ikke var hensikten å bruke den, så en V4 er med stor sikkerhet det merket vil kjøre fra 2027 og utover.
Jarvis sa ikke noe om en gateversjon av V4, men hvorfor skulle ikke Yamaha introdusere en R1 og R1M med en V4? Det ville gi Yamaha muligheten til å møte Euro 5+-utslipp og få modellene ut i butikkene, i stedet for å bare levere superbikes som er rene banesykler.