Da Vinales fikk sparken hos Yamaha ble et attraktivt sete ledig. Det la Morbidelli beslag på og oppfylte dermed en flerårig drøm. Ettersom han nå er «frisk» etter kneoperasjon sitter han på fabrikksykkel med kontrakt ut neste år. Men – det gjorde at det ble et sete ledig hos Petronas hvor Morbidelli kjørte før kneoperasjonen. Aprilia hadde også et ledig sete etter at Savadori ble vist på dør og var ute etter «pensjonerte» Dovisioso, men han var for treg i avtrekket når det gjaldt å bestemme seg, så Aprilia benyttet anledningen og sikret seg den nylig sparkede Vinales. Da så Petronas en mulighet og sikret seg Dovisioso til å fylle setet til Morbidelli. Det betyr at Petronas, hvis uttalte politikk er å være springbrett for unge, lovende førere kjører resten av sesongen med 2 førere som er rundt 80 til sammen. Om ting har roet seg? Langt fra! Det blir ledig sete hos Petronas når Rossi gir seg ved sesongslutt og det er ennå ikke klart hvem som skal kjøre i Rossis VR46 team sammen med lillebror Luca Marini.
Som sagt: Stol-leken er i full gang …