Triumph utvider Bonneville-programmet med en mer moderne roadster. Det første som slår oss når vi ser nye Street Twin, er de støpte aluminiumsfelgene og svarte detaljer som for eksempel skjermene.
Den virkelige nyheten er ikke fullt så synlig, men i den doble vuggerammen hviler det en ny væskekjølt 899-kubikks parallellltwin. Motoren har ikke noe til felles med 865-kubikkeren fra forrige generasjon, men deler visse komponenter og løsninger med den nye 1199-motoren, for eksempel veivhuset.
Som hos Thruxton har vi ingen effekttall ennå. Det eneste vi vet er at momentet er 80 Newtonmeter ved 3200 rpm, en økning med 18 prosent sammenlignet med den gamle 865-motoren. Også bensinforbruket har stått i fokus under utviklingen, og ifølge Triumph er denne motoren 36 prosent mer effektiv enn hos den utgående modellen.
Gassen ivaretas via et ride by wire-system, og motoren skal stå modell for både den rådende utslippsnormen Euro4 og kommende Euro5. Akkurat som hos Thruxton er katalysatoren tryllet bort og sitter under motoren for en klassisk look.
Street Twin har enkel bremseskive foran og bremsekalipere fra Nissin. ABS er standard akkurat som traction control med flere nivåer, samt slureassistert clutch for lavere motstand i clutchhåndtaket.
Modellen er bygd for at kunden skal kunne personliggjøre den i stor utstrekning med ulike saler, eksossystem og andre customdetaljer. Fargene er rød, sølv, matt- og blanksvart.
Foto: Triumph